Isnin, 29 Ogos 2016

Tazkirah. Renungan sejenak.

Tazkirah Ustaz Zulhadi:
📚 Renungan Sejenak 📚

Salam ukhwah pada semua pembaca dan sahabat yang dirahmati Allah Swt sekalian, kali ini penulisan ini mengajak kita bersama untuk menyelami dan memperingatkan tidak kesemua urusan dunia itu membawa keburukan. Sebaliknya seluruh kehidupan kita ini akan membuahkan kebaikkan jika ia dilakukan dengan tujuan mencari keredhaan Allah Swt. Sama ada bekerja mencari rezeki, bermasyarakat, beriadah dan seumpamanya, ia akan memberi kebaikkan yang dapat menolong seseorang di akhirat kelak. Andainya ia dilakukan dengan tujuan mencari redha Allah Swt. Dalam menanggapi dunia, Lukmanul Hakim pernah berpesan kepada anaknya dengan berkata : "Ambillah dari dunia sekadar keperluan dan biayakan lebihan hasil usahamu untuk akhirat. Dunia jangan ditolak habis agar engkau jangan jadi 'parasit' (orang yang hidup menumpang pada orang lain dan tidak membalas apa-apa) yang menjadi beban manusia lain."

Oleh kerana itu, keseronokkan menggecapi dunia jangan sesekali kita lupa bahawa perjalanan hidup yang sedang kita lalui di dunia ini tidak pernah membenarkan untuk kita kembali ke dunia lagi apabila kita sampai ke destinasi yang bernama akhirat. Jangan kitadi akhirat kelak menjadi golongan yang merintih kesal di akhirat sebagaimana yang didalam firman Allah Swt :

وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin".

"Tanpa Ilmu Pasti Layu, Tanpa Tarbiyyah Pasti Rebah"

Ustaz Zulhadi,
Anak Didik Tok Guru Nik Aziz
20 Ogos 2016 Sabtu
17 Zulkaedah 1437H

Http://tinyurl.com/bidayatulhidayah

Klik Link Dan Sebarkan seluasnya peringatan untuk bersama...
😊

Tiada ulasan:

Catat Ulasan