Ahad, 24 Julai 2016

Taktikal Bola sepak ?

APA ITU TAKTIKAL ?

 

Taktik dalam bola sepak adalah strategi yang digunakan oleh satu unit pasukan untuk bersaing dengan lawan mereka. Taktik-taktik ini biasanya dibuat dan dicipta oleh pengurus atau jurulatih. Sebagai contoh, menggunakan sistem Inverted winger untuk membolehkan winger melakukan shooting dengan kaki utama dalam gerakan cut inside and shots. Inside boots ataupun knuckle shots akan mewujudkan hasil yg lebih precisive.


Saya huraikan taktik sebagai perkara yang merujuk kepada sistem permainan atau pembentukan pasukan yang digunakan pengurus atau jurulatih dengan mengambil kira faktor seperti
1. Aspek Teknikal
2. Aspek kecergasan dan kecerdasan
3. Aspek kebarangkalian taktikal pasukan lawan
4. Misi perlawanan , sama ada untuk wajib menang , tidak boleh kalah, dan banyak lagi.

Apa yang pasti tujuan utama taktikal adalah untuk mendominasi perlawanan dan memenanginya. Pasukan bola sepak awal abad ke-19 cenderung bermain sistem ramai penyerang sehingga kadang kadang ada lapan pemain serangan. Pada masa inilah dunia dan sistem bolasepak menekankan aspek gelecekan dan gol yang banyak.

DOMINASI SISTEM 2-3-5

Dalam tahun 1880-an William Sudell dan Tom Mitchell, mula membeli pemain dari Scotland untuk dimasukkan ke dalam pasukan masing-masing iaitu Preston North End dan Blackburn Rovers. Mereka menjadi sangat berjaya. Mereka membawa elemen yang dikenali sebagai “gaya Scotland” yang memberi penekanan lebih kepada hantaran daripada bolasepak menggelecek.

Musim pertama Liga Bola Sepak bermula pada bulan September, 1888. William Sudell dan Preston North End beliau telah memenangi kejohanan pertama tanpa tewas dalam sebarang perlawanan dan memperoleh gelaran “Invincibles”. Preston juga menewaskan Wolverhampton Wanderers 3-0 untuk memenangi Piala FA 1889 Final. Sudell memperkenalkan sistem yang lebih formatif dan kordianatif dalam 2-3-5 dengan 2 full back, 3 centre half dan 5 penyerang.

Kejayaan Preston North End menyebabkan kelab lain mulai meniru dan mengimplementasi formasi 2-3-5 itu. Sistem ini menguasai bola sepak sehingga 1925 apabila FA England memutuskan untuk memperkenalkan peraturan ofsaid. Perubahan ini mengurangkan bilangan pemain serangan dan mereka mulai mesti tidak melepasi offside line.

SISTEM “WM” HERBERT CHAPMAN

 

Charlie Buchan, yang bermain untuk Arsenal, mencadangkan kepada pengurus Herbert Chapman agar pasukan mereka perlu mengeksploitasi perubahan dalam undang-undang itu untuk mewujudkan perangkap ofsaid. Fullback akan berada di atas centre half untuk mewujudkan offside tarp. Maka sistem 2-3-5 ditukarkan kepada 3-3-4 yang juga dikenali sebagai pembentukan  “WM”.

Evolusi Taktikal Chapman

Sistem ini dibangunkan dengan satu lagi sistem yang disebut serangan balas ataupun counter attack. Namun, kejayaan tak hadir segera, malah cuma pada tahun 1930 barulah Arsenal memenangi perlawanan akhir Piala FA. Lagenda mereka, Alex James adalah nadi utama sistem ini. Sistem dan formasi ini kemudiannya menjadi rujukan utama pasukan lain.

Pada musim berikutnya Arsenal memenangi Kejohanan Divisyen 1 ya
ng pertama. Alex James telah cedera untuk sebahagian besar musim 1931-32 menjadikan ia faktor utama Arsenal kehilangan title tersebut dengan dua mata di belakang Everton.

James kembali mengganas dan diiktiraf pemain terbaik di musim 1932-33. Arsenal sekali memenangi kejohanan Divisyen 1 dengan empat mata. Mereka juga mencipta rekod kelab dengan 118 gol dalam liga musim itu. Arsenal juga memenangi liga pada musim berikutnya menewaskan Huddersfield Town ke tempat kedua. Pada masa ini pembentukan WM itu sedang giat dipelajari dan digunakan oleh kebanyakan kelab-kelab dalam Liga Bola Sepak.

PENGURUS DAN TACTICIAN

 

 

Herbert Chapman adalah salah seorang daripada beberapa pengurus yang terlibat dalam membuat keputusan taktikal sebelum permainan. Jimmy Ruffell yang bermain untuk West Ham United di antara tahun 1920 dan tahun 1937 menyatakan :

“Pasukan ini memang secara prinsipal memang diuruskan oleh oleh Syd King tetapi beliau bergantung kepada Charlie Paynter untuk memutuskan taktikal pasukan ini”
“Syd King adalah seorang pengurus yang baik tetapi dia banyak memberikan tumpuan kepada pemilihan dan pengambilan pemain untuk West Hame.  Charlie pula lebih banyak menentukan taktik pasukan”

Cyril Robinson bermain dalam 1953 Final Piala FA untuk salah satu kelab yang berjaya dalam era 50-an iaitu Blackpool. Blackpool yang diuruskan oleh Joe Smith. Pemain beliau mendakwa Joe Smith bukanlah seorang tactician yang hebat dan ia jauh sama sekali. Namun mereka mendakwa, Joe Smith adalah pengurus yang luar biasa dan ahli psikologi tulen yang mampu menaikkan semangat dan motivasi pemain. Ketika Blackpool menentang Bolton Wanderers, Joe Smith berkata adalah “pergi di luar sana dan mendapatkan mereka menewaskan”. Menurut Stanley Matthews beliau berkata: “Pergi ke luar sana dan hiburkan diri anda (enjoy yourself), main sebagai diri sendiri dan saya yakin kita akan menang.”

Kata kata Smith itu terus ditafsir oleh penganalisis dan merujuk kepada arahan untuk pemain bermain dengan kemampuan sendiri dan tidak terlalu tertekan atau terikat dengan ‘beban’ untuk menang. Hingga kini masih ada jurulatih yang berkata ” Go out there, and Enjoy Yourself.” Kita pun selalu pakai.

Stan Mortensen yang turut  bermain di bawah Joe Smith di Blackpool, mengakui bahawa Smith tidak ada banyak masa untuk bercakap tentang taktik dan kerap menyerahkan soal taktik kepada kapten mereka, Harry Johnson.

“Joe mempunyai pengaruh yang besar yang sangat bagus dalam menaikkan semangat para pemainnya. Dia adalah winner dan loser yang cemerlang. Jika pasukan kita menang dia tidak pernah bercerita untuk memenangi kejuaraan, dan jika kita kalah, dia akan cepat cepat untuk memberi kata kata peransang, dan dia tidak pernah berat mulut sepertti pengurus lain. Dia juga percaya bahawa satu kekalahan adalah bukan penamat , dan satu kemenangan atau kejuaraan adalah pengakhiran.” – Stan Mortensen.

Jelas sekali dalam era awal , sudah ada kesederan bahawa tactician tak semestinya seorang Pengurus. Dan Rafa Benitez sendiri di era moden pernah menyatakan bahawa Sammy Lee adalah rujukan taktikal beliau. Dalam organisasi bolasepak moden di Eropah, Pengurus akan dibantu oleh jurulatih yang kadangkala jumlahnya mencecah belasan orang. Mereka akan dibahagikan berdasarkan kepakaran sama ada untuk department pertahanan atau serangan.

KESIMPULAN

Apa yang saya cuba utarakan di atas ialah, taktikal bolasepak telah wujud begitu awal. Dengan peraturan yang lebih sistematik, Pengurus dan jurulatih serta sumber taktikal sedaya upaya mengatasi dan melawan sistem itu dengan manipulasi secara teknikal atau taktikal.

Pada era moden kini taktikal dah terlalu kompleks walaupun dahulu ramai menganggap 4-4-2 adalah taktikal supreme dan terbaik. Namun era Cruyff di Barcelona dan juga era kebangkitan total Football, 4-4-2 cuma satu dimensi statik dan klasik. Di Barcelona di bawah pengaruh Pep Guardiola, dia mencipta tiki taka dan juga diguna pakai oleh jurulatih pasukan nasional Spain daripada Aragones hinggalah ke Vicente Del Bosque.Barcelona mencipta begitu banyak kejayaan di bawah kendalian ‘singkat’ Guardiola.

Pencapaian Barcelona dan Guardiola
Ia adalah Lebih kompleks, bila Guardiola memperkenal dan mengguna pakai bermacam macam elemen underground tatick seperti 3 false nine. Dan juga half way space dengan counterpressing. Guardiola memilih untuk menggunakan majoriti pemain yang memiliki pusar graviti rendah yang dirasakan lebih agile dan licik. Hingga satu ketika dia menyatakan yang dia mahukan pemain tinggi selepas ini sebab Barcelona terlalu ‘kecil’. Cuma Puyol dan Pique yang besar. Barcelona tak boleh bermain set pieces dan kerap bermain short free kick atau direct freekick.
Sekian ulasan ringkas berjela daripada saya dan dalam penulisan seterusnya saya akan cuba merungkai lebih banyak pasal evolusi taktikal dari Kota Rome  hingga ke Dortmund dan pelusuk benua yang lain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan